Podologia cz. 1

Czym zajmuje się podolog?

podolog derma clinique cz 1

Podolog jest osobą, która zajmuje się chorobami w obrębie aparatu paznokciowego. W dużym stopniu jest to specjalność zabiegowa, gdyż podolog w swojej pracy zajmuje się mechanicznym leczeniem schorzeń paznokci w połączeniu ze stosowaniem specjalistycznych preparatów.

Nie tylko dolegliwości w obrębie paznokci, ale także w obrębie stóp znajdują się w zasięgu pracy podologa.

Czym zajmuje się podolog:

1. Nadmierne rogowacenia (hiperkeratozy) odciski, modzele, brodawki wirusowe,
  2. nadpotliwość,
  3. suchość, pękające pięty,
  4. zaburzenia wzrostu paznokci,
  5. wrastające i wkręcające paznokcie,
  6. zakażenia grzybicze i bakteryjne,
  7. postępowania zachowawczego po leczeniu operacyjnym chorób naczyniowych i kostnych kończyn dolnych,
  8. profilaktyka i leczenie korekcyjne w przypadkach zmian narządów ruchu oraz przewlekłego bólu wynikającego z przeciążeń stopy,
  9. ogólna pielęgnacja kończyn dolnych, zwłaszcza profilaktyka u osób chorych na cukrzycę.

W części I prezentujemy opis 4 schorzeń, które dotyczą płytek paznokciowych.

Choroby paznokci:

1. ONYCHOLIZA
  2. SZPONOWATOŚĆ PAZNOKCI
  3. PAZNOKCIE PINCETOWATE
  4. PAZNOKCIE WRASTAJĄCE

ONYCHOLIZA

Ten popularny termin oznacza oddzielanie się dalszej części płytki od łożyska, czyli podłoża na którym spoczywa paznokieć. Jest wiele przyczyn tego stanu. U osób młodych, szczególnie kobiet najczęściej jest wynikiem noszonych przez długi czas paznokci żelowych lub hybrydowych. Bardzo często pacjentki po ściągnięciu zgłaszają się do lekarzy oraz podologów z obawą infekcji grzybiczej. Po wykluczeniu grzybicy najczęściej rozpoznaje się mechaniczne uszkodzenie struktury paznokcia, a paznokieć po kilku tygodniach czasem miesiącach wraca do swojej formy.

Onycholiza może być także wynikiem urazu lub łuszczycy paznokci jednak najczęściej jest objawem początkowego stadium grzybicy. Grzybica jest najczęstszą chorobą paznokci i odpowiada za ok. 50% zmian w ich obrębie. W przypadku oddzielania płytki, której przyczyną jest zakażenie grzybicze konieczne jest najpierw potwierdzenie a następnie leczenie choroby podstawowej, czyli grzybicy. Pomocne są także opracowanie zabiegowe płytki co znacznie przyspiesza prawidłowy odrost oraz zwiększa skuteczność stosowanych leków miejscowych oraz ogólnych.

podolog ONYCHOLIZA

Zdjęcie nr.1 źródło: archiwum prywatne Angelika Angelika Wierzkucka-Mnich

SZPONOWATOŚĆ PAZNOKCI

Charakterystyczny zakrzywiony „szponowaty” kształt płytki paznokciowej, która jest pogrubiała, nie przylega całkowicie do swojego łożyska oraz rośnie powoli. Przyczyną w/w stanu może być zbyt rzadkie obcinanie, długotrwały uraz, obecność koślawych paluchów a także zmiany troficzne związane z wiekiem ( np. niewydolność krążenia).

Postępowanie:

W przypadku szponowatości paznokci podstawą jest skrócenie płytki- co wcale nie jest takie łatwe, zwykle potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Regularne skracanie i zmiękczanie płytki pozwoli utrzymać paznokieć w prawidłowym kształcie oraz zniweluje dolegliwości bólowe.

podolog szponowatość paznokci

Zdjęcie nr.2 źródło: archiwum prywatne Angelika Angelika Wierzkucka-Mnich

PAZNOKCIE PINCETOWATE/ RURKOWATE

Zniekształcona płytka paznokciowa przyjmuje charakterystyczny rurkowaty kształt. Największym problemem w przypadku takiego paznokcia są dolegliwości bólowe związane z uwięźnięciem w „rurce” łożyska paznokcia. Najczęściej zmiany dotyczą paluchów oraz kciuków.

Postępowanie:

W przypadku paznokci rurkowatych leczeniu zastosowanie mają klamry, które pozwolą przywrócić prawidłowy kształt płytki.

podolog paznokcie rurkowate

PO. Zdjęcie nr.5 źródło: archiwum prywatne Angelika Angelika Wierzkucka-Mnich

PAZNOKCIE WRASTAJĄCE

W tym schodzeniu dochodzi do wrastania bocznej części płytki paznokciowej w otaczającą skórę, tzw. wał paznokciowy. Powoduje to bardzo duże dolegliwości bólowe paznokci oraz często prowadzi do nadważenia bakteryjnego/grzybiczego w wyniku czego rozwija się stan zapalny z dużą bolesności, zaczerwienieniem, obrzękiem oraz czasem wyciekiem ropnej treści. Stan taki nazywamy zanokcicą, często bywa zaleczany miejscowymi antybiotykami oraz środkami antyseptycznymi jednak jeżeli wrastającym paznokieć nie zostanie wyleczony to sytuacja będzie się powtarzać.

W przypadku wrastających paznokci istniej kilka opcji leczenia. W pierwszej kolejności konieczne jest wyleczenie stanu zapalnego. Ważne jest właściwe obcinanie paznokci oraz umieszczanie pod ich brzegiem wałeczków z waty aby umożliwić prawidłowy tor wzrostu płytki. Bardzo pomocną opcją leczenia są klamry, które zakłada podolog, aby stopniowo unieść oraz wyprostować płytkę paznokcia.

Czasem konieczne jest także zniszczenie przerosłej tkanki zwanej ziarniną przy pomocy związków azotu srebra.

podolog paznokcie wrastające

PRZED. Zdjęcie nr.4 źródło: archiwum prywatne Angelika Angelika Wierzkucka-Mnich

podolog wrastające paznokcie

PO. Zdjęcie nr.5 źródło: archiwum prywatne Angelika Angelika Wierzkucka-Mnich

Sprawdź cennik - kliknij tutaj

Umów się teraz w Derma Clinique!